PERSONAL BRANDING IN EEN NOTENDOP

Laatst zei ik het al op social media, het begrip personal branding dreigt bijna een uitgekauwde benaming te worden. Toch moet je de kracht hiervan niet onderschatten, het kan je maken of breken als persoon of merk.

Wat is branding?

Een beeld of idee wat in je opkomt zodra je een logo ziet of een naam hoort. Denk maar aan coca-cola, je hoort de mierzoete drank al bruisen in een glas. Of de Kruidvat, gaat in jou hoofd dan ook gelijk het riedeltje afspelen ‘ steeds verrassend’…. Dat is branding op zijn simpelst uitgelegd.

Wat is personal branding?

Het inzetten van jouw persoonlijkheid voor een merk, bedrijf of onderneming. Hierbij maak je gebruik van je talenten, persoonlijkheid, interesses, de kennis over bepaalde onderwerpen, je kernwaarden en je passie. Je gaat je persoonlijkheid gebruiken om je te onderscheiden van de massa. Er is namelijk maar 1 persoon zoals jij en dat ben je zelf.

Waarom heb je personal branding nodig? (the why)

Mensen idintificeren zich sneller met een persoon dan met een merk. Denk maar eens aan George Clooney en Nespresso. Ineens waren de koffiecupjes niet aan te slepen. Het maakt je marketing persoonlijker en daarmee toegankelijker voor het publiek. Je houdt zelf de touwtjes in handen welk beeld men van je heeft. Je gebruikt je eigen ‘ik’ om je te onderscheiden van de massa.

Hoe maak je een personal brand? (the how)

Om te beginnen ga je rustig zitten met een kladblok en een pen. Stel jezelf een paar vragen, geef niet te snel antwoord maar laat het goed op je inwerken.

  • Bij alles wat je doet begin je met het vaststellen van je doel. Wat wil je bereiken? Welk gevoel wil je oproepen bij je volgers?
  • Waar sta ik voor? Blijf heel dicht bij jezelf en vraag je af, wat is echt? Wat is uniek aan mij, wat maakt mij anders? Dat kan al iets heel simpels zijn.
  • Wat is je talent op het gebied waar je je begeeft?

Als je de bovenstaande vragen goed voor ogen en op papier hebt kan je verder met je plan, hoe ga je dit uitdragen.

  • Wat is je stijl? Energiek of juist rust. Hierbij hou je een schuin oog op het antwoord van vraag 2 hierboven, past het bij je? Als je dit punt lastig vind kan je ook hulp inroepen van je familie en vrienden. Wat vinden hun kernmerkend aan je? Ik vraag het zelfs wel eens aan klanten! Niks mis mee en een mooie check of je op het goede pad zit.
  • Hoe ga je dit laten zien? Je kunt werken met kleuren op je website. Zachte tinten passen beter bij de rustige types, lekker fel meer bij energiek. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te verzinnen.
  • Vertel een verhaal. Laat zien wat je achtergrond is en wat de invloed hiervan is op je huidige baan of onderneming. Wellicht is er een bepaalde gebeurtenis geweest die je een richting op heeft geduwd of is er een heel belangrijk persoon in je leven die je inspiratie is.
  • Maak een visueel statement. Nu komen we bij mijn favoriete onderdeel, de beelden. Hier ga je je branding compleet maken. We verwerken als mens beeld veel sneller dan tekst, beelden blijven ook langer hangen! Je kunt met de foto’s die je gaat delen al heel sterk uitdragen wie je bent en waar je voor staat zonder dat men de tekst erbij leest. Ook met visuals zoals infographics maak je een verschil.
  • Go with the flow. Een personal branding is geen vaststaand feit. Het zal met jou mee veranderen. Je leert, groeit, wordt wijzer. Daarom is het ook belangrijk om geen oude foto’s van jezelf te gebruiken, twee jaar geleden stond je op een heel ander punt dan nu!

Hoe hou je je personal branding levend?

Om te voorkomen dat het een dooie en sleetse boel wordt zal je moeten blijven investeren in jezelf. Dat kost tijd en energie maar het zal zich zeker lonen. Heb geduld, een branding is niet binnen een week neergezet maar het vergt een lange adem. Je hebt nu een goede basis en vanuit daar zal je personal branding gaan groeien. Ontwikkel jezelf, volg mensen die je inspireren (en onvolg direct degene die je een zwaar gevoel geven) Grijp kansen als ze voorbij komen of creeer ze gewoon zelf. Vraag eens of je ergens mag spreken of ga een leuke samenwerking aan. Zorg dat je van waarde blijft voor mensen door interessante onderwerpen aan te snijden.